Mai Chau

9 oktober 2013 - Mai Chau District, Vietnam

We hebben vanuit Hanoi de bus naar Mai Chau geboekt. We worden opgehaald in ons guesthouse. Het is een tourbus van Mai Chau Natures Place, de plek waar we gaan verblijven. Wij hebben alleen een heen en terugreis geboekt. Het blijkt dat de mensen in de bus een hele tour hebben geboekt, dus een heel programma van twee dagen. We schrikken even als er een heel programma wordt opgenoemd door de tourguide. Ik wil helemaal geen tour! Gelukkig is het programma niet voor ons, maar de tourguide snapt niet helemaal dat we alleen vervoer hebben geboekt en blijft twee dagen aan ons vragen of we mee gaan met de tour. Wij blijven nee zeggen ;-).

We rijden wel gewoon rechtstreeks naar Mai Chau, geen touristische stops. Mai Chau ligt in een streek met allemaal dorpjes op houten stilthouses. Voornamelijk wonen daar White Thai en Hmong people. Onderweg wordt het ook steeds mooier, bergen, rijstvelden, kleine dorpjes waar vanalles op straat gebeurd en koeien en waterbuffels op de weg lopen.
Als we aankomen in ons kleine dorpje Ban Lac 2, een weggetje met stuk of 20 huisjes, willen we graag onze bungalow in. Er is geen receptie en we snappen er niks van hoe het hier werkt. We worden verzocht plaats te nemen voor de lunch met de rest van de groep. We hebben toch geen tour geboekt? Kunnen we niet gewoon de bungalow in? We nemen maar plaats en kijken het even aan hoe het er aan toe gaat. Eindelijk mogen we de bungalow in....en dan krijgen we een kadootje! Onze bungalow kijkt uit over de rivier en uitzicht op de rijstvelden en bergen! Wow!!!!! Supermooi!!! Hier wordt je weer helemaal blij van!

We doen even een dutje op ons bed....dan staat er iemand voor onze deur: "its time for your trip!". De tourguide snapt nog steeds niet dat we geen tour hebben. We vragen ons af of er wel mensen zonder tour komen hier.....later blijkt dat er nog een paar stellen zijn die hier zelf naartoe zijn gekomen.
Er is verder geen restaurant met een menukaart, wel een gemeenschappelijk gedeelte onder een stilthouse. We vragen ons af hoe en of we hier kunnen eten?? Er wordt verder niks uitgelegd....nergens hangt info. We gaan gewoon rond zessen in het gemeenschappelijke gedeelte zitten. En jaaaah hoor we krijgen eten voorgeschoteld....en heel veel ook! En Lekker!!!
Wij dachten in een resort te komen, Mai Chau riverside resort heet het.....blijkt gewoon een homestay te zijn met een aantal luxere bungalows. Hoewel nog aardig primitief, geen warm water!!

Savonds hebben de tourmensen een etnic danceshow op hun programma. De tourguide vraagt of we mee willen gaan. Nouuu NEE!
Dan hoor ik veel muziek en getrommel en ga op onderzoek uit. Blijkt dat de dansshow boven in het stilthouse is! Dat kan ik Fee niet onthouden en ga Fee in de bungalow ophalen. We klimmen naar boven. Fee vind het helemaal fantastisch. Ik ben minder enthousiast ha ha. De dans gaat slordig en weinig geinteresseerd. Later blijkt ook dat ze elke avond langskomen voor de nieuwe toermensen om dezelfde show te geven. Ze gaan ook alle andere homestays af in omliggende dorpjes. Dus ik kan me er iets bij voorstellen dat ze er weinig zin in hebben. Op het einde moeten we ook nog meedansen!!!

Snachts wordt ik plotseling wakker en ik zie niks meer.....pikkedonker! De stroom is uitgevallen! In paniek spring ik uit mijn bed, ik had al zon vermoeden en had voordat ik ging slapen de zaklamp uit mijn rugzak gehaald. Die stond ergens op een tafeltje. Op de tast en mijn hoofd stotend vond ik de zaklamp...pfieww!! Je ziet dan echt helemaal niks meer! Na een tijdje gaan er weer wat lichten aan. De zaklamp blijft mooi naast mij liggen ;-).

We waren bang voor veel regen ivm de typhoon die in het midden van het land was voorspeld. Dat viel gelukkig er mee. Na een spannende nacht besluiten we naar Mai Chau te lopen, dorpje ligt op 15min. Lopen om wat boodschappen te doen. De tourmensen gaan een local market bezoeken en de tourguide vraagt of we mee willen. Nouuu NEEE!
We lopen zelf door de rijstvelden, wat is het er prachtig!!!!!, naar Mai Chau.
De local market blijken 10 kraampjes met groenten en fruit in het dorp te zijn. Heb je daar een tourguide voor nodig!?
Wifi is helaas buiten werking in de bungalow, daarom besluiten we nog opzoek te gaan naar wifi in het dorp. We willen vliegtickets boeken naar Nha Trang voor over 2 nachten en een guesthouse in Hanoi voor de dag erop als we weer terug gaan.
We gaan een luxe lodge binnen, daar hebben ze een restaurant en Wifi!!
We drinken er koffie en eten er vieze hamburgers. Ik had een classic club sandwich besteld. Eerst kreeg ik classic fish and chips, daarna, nadat ik eten had teruggestuurd, een hamburger?! Nou ja dan maar de hamburger eruit halen en het broodje opeten ;-). We hebben wel de vliegtickets en guesthouse kunnen boeken. De rekening is 30 dollar!!!! Sjesus wat duur!!! Snel terug naar onze bungalow resort waar we eten voor ongeveer 4 euro pp.

Savonds na het eten blijkt dat weer dezelfde show komt. Fee vraagt al: "mama, komt er weer een show vanavond?" Nee niet weer denk ik....we gaan snel naar de bungalow. Als de muziek en trommels weer starten zeggen we tegen Fee dat ze vandaag alleen gaan oefenen voor morgen. Fee trapt erin en ik ga samen met Fee een dans show oefenen in de bungalow. Veeeeel leuker!!!

De laatste avond tijdens het eten maakt Fee vriendinnetjes met een vietnamees meisje dat in de homestay woont. Ze beginnen met elkaar hun barbies te laten zien en eindigen in elkaars armen lopend. Na het eten valt de stroom opeens weer uit. Pikkedonker weer! Ik kan Fee, die naast mij staat, niet eens zien. "Waar is Fee" zegt Nick en ik tast in het donker en voel Fee. Heel snel is er een noodlamp gehaald.
Helaas krijgen ze de nood aggegraat niet aan. Ze wilden net beginnen met, ja echt, weer een dansshow! Deze keer heeft het wel een spontaner karakter. Doordat er geen stroom is wordt de show buiten gegeven met alleen de noodlamp aan. Fee klapt alweer mee op de muziek. Lang houdt ze het niet vol, want het vietnamese meisje is veel interessanter. Ze spelen op de kamer van het meisje en rennen lachend rond. Het meisje vraagt wanneer Fee weg gaat. Helaas morgen alweer :-(.

De plek is echt supermooi! Eenvoudige maar sfeervolle bamboo bungalows, omgeving prachtig! Alleen te basic om echt langer te blijven, ook omdat het vooral gespitst is op tourmensen. Je kan daar dus ook gewoon verblijven zonder tour, maar is wel lastig om je weg te vinden. Weinig informatie en je moet echt om alles vragen.

De bus gaat terug om 15.30 naar Hanoi. Weer zeker 4 uur in de bus. Op de heenweg zaten we voorin en was de bus niet vol (kleine 16 seater). Dat ging best ok. Nu zat de bus vol!!! En wij zaten bijna achterin met veel minder beenruimte, veel gehobbel! Dat was een zware rit! Uitgeput komen we aan in Hanoi. Volgende dag vliegen we alweer naar Nha Trang (de spaanse badplaats van Vietnam, overgenomen door Russen ;-)..we hebben daar een luxe viersterren hotel met zwembad geboekt. Kunnen we bijkomen van afgelopen reisdagen. Ons reisdoel is echter Mui Ne, surfspot van Vietnam!

1. Huub:
    9 oktober 2013
    Ja, je zei gisteren:veel gereisd! Geniet nu dan maar van je nieuwe verblijf.
    Toch wel een hele belevenis. Je merkt dan toch wel hoe " overgeorganiseerd" het hier is en daar zo aan gewend zijn.
    valt me op dat jullie enorm genieten van het landschap, hoe mooi en rustig
    Tot zover en geniet. LiefsXxx
  2. Neeltje:
    9 oktober 2013
    mooie foto's en leuk verhaal! ongerept en puur. alhoewel, ook daar zijn ze dus goed ingespeeld op de toeristen...
    Leuk om te lezen hoe goed jullie het samen hebben en Fee die het zo goed doet! Mocht je van de Hmong people of andere etnische stammen munten,belletjes of stoffen kunnen kopen? stuur maar op. ik maak wel geld over :)

Dikke kus voor jullie drie! XXX
  3. Myrthe:
    9 oktober 2013
    Oh wat een leuke foto's en wat klinkt het allemaal leuk! Ook fijn dat je wat inspi op kan doen bij de danshows! hahaha!!!
    Prachtig is het daar!!! dikke xxx voor jullie!
  4. Bregje:
    9 oktober 2013
    Haha....nog echt inspi opgedaan ook ha ha! De vlinderdans met waaiers!!!
    Helaas niet geshopt voor stoffen, muntjes ect. :-(. Mocht ik het nog ergens tegenkomen....zal eraan denken!
    Dikke kussen terug aan jullie allemaal!!! Xxxx
  5. Barbara van den Heuvel-Geurtsen:
    11 oktober 2013
    Mooie verhalen weer. Bomb shelly sr. en jr. goes Asia?? geniet ze, heb al mooie plaatjes van de kust gezien. dikke xxxxx
  6. Paula:
    13 oktober 2013
    Weer een nieuw avontuur, leuk om te lezen. Goed om te horen en te zien dat het jullie goed gaat.
    Voor de vietnamezen zijn jullie natuurlijk een goede melkkoe, jammer dat jullie niet meewerken :-). Toch leuker om je eigen weg te volgen.

liefs Paula